28-07-2008

Probleemhouder of probleemdrager


Als er twee mensen (zakelijk of privé) komen in mijn praktijk om een vraagstuk uit te werken, dan vind ik het altijd erg interessant om te kijken wie het initiatief neemt. Soms is degene die de vraag als eerste stelt ook probleemhouder. Dikwijls zie ik echter dat juist de ander de eigenaar is. Ik word helemaal alert als de één komt en de vraag stelt voor de ander of vindt dat de ander een probleem heeft. Wie is dan de probleemhouder of de probleemdrager?

Illustratief daarvoor is een videofragment wat ik ooit gezien heb van Bert Hellinger. Een man en een vrouw kwamen voor een opstelling. De vrouw ging direct naast Bert Hellinger zitten en wilde van wal steken met haar verhaal. Haar partner zat er stilletjes naast. Bert Hellinger legde een hand op de knie van de vrouw en vroeg om even stil te zijn. Hij nam de tijd om zichzelf te centeren. Toen hij weer zijn ogen opende, vroeg hij aan het stel om van positie te wisselen en ging aan het werk met de man.
Een mooi staaltje systemisch werk!

Geen opmerkingen: