20-07-2008

Klussen


Ik klus, jij klust, wij klussen. Het was de mantra die ik vandaag meerdere keren heb opgezegd, terwijl ik bezig was met kitten, schuren en schilderen.
Ik stond er verbaasd over. Vijf jaar geleden ben ik in dit huis komen wonen. Na de sleuteloverdracht moest het huis binnen een maand woonklaar gemaakt worden. Er zijn toen bergen werk verzet. Bij het verhuizen was niet alles af. En je raadt het al, daarna is het er gewoon niet meer van gekomen. Het viel op een gegeven moment niet eens meer op dat houtdelen nog in de grondverf zaten. Ook de klodders voorstrijk van de stucadoors leken inmiddels bij het meubilair te horen. Deze zomer heb ik me voorgenomen om het huis een tweede leven te geven. Als zo'n klus dan geklaard is, dan lijkt het net alsof ik hier net ben komen wonen. En een extra voordeel van klussen, je hebt alle tijd om de laatste vijf jaar weer eens te memoren. Wat is er veel gebeurd; verbouwing van het Bolwerk, het vormgeven van mijn eigen bedrijf, veranderingen in de privésituatie en het doorakkeren van diverse persoonlijke processen. Vind je het gek dat sommige dingen dan niet meer opvallen of misschien wilde ik ze gewoon niet zien. Ik had het te druk met andere dingen. Met trots kijk ik nu naar de gedane arbeid, al realiseer ik me dat een vakman het waarschijnlijk beter kan. Maar ik geniet lekker van het feit dat het één en ander opgepimpt is en ik het zelf gedaan heb.
Ik wens jou ook toe dat je de tijd krijgt om achterstallig werk in schoonheid om te zetten.

Geen opmerkingen: