01-07-2008

Organisatieopstellingen over verstoorde samenwerkingsrelaties


Het is interessant om bij organisatieopstellingen in het kader van verstoorde samenwerkingsrelaties een koppeling te maken met karakterstructuren. Hierbij wordt een indeling gemaakt naar vijf typen. Ieder type heeft zo zijn eigen thema: ik mag er niet zijn, ik krijg niet genoeg, ik ben niet veilig, ik ben niet vrij om te handelen en ik word afgewezen. Deze ontstaan in de jeugdsituatie. De mens ontwikkelt daarop een beschermingsmechanisme, een harnas en masker dat steeds meegedragen wordt en op momenten van hoge druk opgezet wordt. Zo ook in werksituaties, vaak tot onbegrip van collega's. Het gevecht dat daarop volgt, kan hoog oplopen.
Door in een organisatieopstelling inzichtelijk te maken, welk masker een ieder opzet, krijgen medewerkers meer begrip voor elkaar. Daarnaast wordt duidelijk hoe zij elkaar kunnen ondersteunen in plaats van bevechten.

Geen opmerkingen: