09-03-2009

Schoolvoorbeeld


Een familie- of organisatieopstelling kent eigenlijk twee fasen. De eerste fase is de fase waarin onderzoek gepleegd wordt naar de aanwezige dynamiek. Hiervoor worden representanten geplaatst, waarmee het energieveld zich opent. De representanten delen hun ervaringen op de verkregen plek en er vinden testen plaats om meer zekerheid te krijgen over de aard van de dynamiek. De tweede fase is gericht op het opheffen van de dynamiek en het herstellen van het evenwicht. Soms zijn deze fases erg duidelijk te onderscheiden. Op andere momenten gaat de ene fase bijna onzichtbaar en geluidsloos over in de andere fase.
Gister gaf ik tijdens een workshop voor een groep van 20 mensen een demonstratie over het maken van een opstelling met Aurasomaflessen. Het is altijd even spannend op welke wijze de opstelling zich ontvouwd en of het daarmee geschikt "lesmateriaal" is. Helaas weet je dat pas als je bezig bent. Zonder twijfel was gister een schoolvoorbeeld. Het was een opstelling met duidelijk te onderscheiden fases, het had alle aspecten van een familieopstelling in zich, zowel de posities als de gekozen kleuren droegen veel informatie en de zon ging precies op de goede momenten schijnen. Heerlijk om dan de groepsenergie te voelen. Deze maakte de beweging van een opbouwende spanning, waarbij de toeschouwers op het puntje van hun stoel zaten naar een zucht van verlichting, achterover zitten en algehele ontspanning. Op zo'n moment voel ik altijd een intense blijheid met dank aan alle behulpzame energieën en ogenschijnlijke "toevalligheden".

1 opmerking:

Pauline zei

Dank je wel Nienke, voor deze mooie, inspirerende en lerende dag.
Kom graag naar de 'follo'w up' dag 7 juni.
Liefs,
Pauline