29-06-2009

Een "vreemd" muziekinstrument

Het is alweer een paar jaar geleden, toen ik tijdens een bezoek aan een groothandel voor percussieinstrumenten een vreemd instrument tegenkwam. In zijn uniciteit kon ik het niet nalaten om hem te kopen en een plekje in Bolwerk te geven. Het lijkt net een soort UFO en als je deze met je handen bespeelt dan komt er een schitterend, rustgevend en ook uniek geluid uit. Het instrument heet een Hang en wordt gemaakt in Zwitserland. Er is zowel een Hang met een Oosterse als Westerse klank. Qua vorm en uiterlijk is het een prima "raad"-voorwerp voor de weekendquiz en ik weet bijna zeker dat weinigen het als een muziekinstrument zouden herkennen. Tot een paar weken geleden ben ik dan ook nog nooit iemand tegen gekomen die de naam van dit instrument kende. Uberhaupt kon niemand mij iets over het instrument vertellen. En daar is in één keer verandering gekomen. De Hang is al een paar weken uit logeren geweest bij iemand die er altijd al op had willen spelen. En ik kreeg bij het boek Blauwdruk van John Consemulder (waar ik al eerder over schreef) een CD waarbij de klanken te horen zijn van de Hang, gespeeld door twee muzikale Pleiadische muzikanten. Deze CD Blueprint is sowieso erg de moeite waard. De muziek werkt helend en transformeren en resoneert op een prettige manier door tot op je bot.
Ik ben benieuwd of deze samenkomst van voorvallen over de "Hang" bij mij ook nog wat invloed gaan uitoefenen op mijn a-musicaliteit. Wordt vast vervolgd.

1 opmerking:

Roosnans zei

nooit gezien, maar wat een gaaf ding!! grtz