24-06-2009

De netwerken verdichten zich


Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar ik ervaar dat mijn netwerk zich steeds meer aan het verdichten is. Soms denk ik, nu heb ik een afspraak met een helemaal nieuwe klant of leverancier... En wat is dan het geval: deze persoon komt binnen en brengt direct al de groeten over van iemand anders in mijn netwerk of er blijkt uit een kort gesprek dat er via via wel een connectie bestaat. Natuurlijk dragen netwerksites als
Linked In, Plaxo, Facebook, Hyves, Naymz en al die andere site die ik vergeten ben of nog niet ken, daartoe bij. Maar eerlijk gezegd geloof ik dat er meer is. Als kind (en ook nu nog als volwassene) kon en kan ik me uren bezig houden met de vraag "Hoe werkt het logistieke centrum van het grote geheel". In een soort overview probeer(de) ik dan te ontdekken, waarom je de ene keer precies op tijd was om iemand "toevallig" te ontmoeten en de andere keer elkaar op een minuut misliep. Wat is gepland, een samenloop van omstandigheden of misschien zelfs wel voorbestemd? Het antwoord heb ik zeker nog niet, dat vergt meer onderzoek, inzicht en doorkijk. Maar op dit moment heb ik het gevoel dat veel van mijn ontmoetingen écht de bedoeling zijn. Dit gevoel kan ik niet uitleggen, maar dat laat ik ook maar even zo. En het idee om onderdeel uit te maken van een netwerk, daar waar ik mij vroeger wel eens een eenling kon voelen, maakt mij wel blij. Al realiseer ik me dat als de touwtjes te strak aangehaald gaan worden, dat mij ook weer niet past. Hoe je het ook wendt of keert, of het nu "toevallig" is of "gepland" ik geniet van de mooie contacten, gesprekken en wisselwerkingen die in deze levensfase mijn pad kruizen, zowel zakelijk als privé. Zoals een klant van mij gister zei: soms zijn eenmalige contacten waardevoller dan vriendschappen die vanuit conditionering, plichtsbesef of de angst om alleen te zijn, onderhouden worden terwijl er een weten is, dat deze niet voedend voor je zijn.

1 opmerking:

Unknown zei

mooi die laatste zin....