20-08-2008

Een beetje moeder


Vandaag was ik met de kinderen van mijn vriendin schoolspullen aan het kopen. Het bleek geen makkelijke opgave. Eén van de twee had helemaal in haar hoofd hoe de voorkant van een schrift er uit zou moeten zien, maar blijkbaar denken de producenten daar anders over. Toen wij enigszins vermoeid de tiende winkel uitkwamen, werden wij gevolgd door een oudere dame. Zij zei tegen mij: jullie moeder zal wel blij zijn als jullie weer naar school gaan. Dan hoeft zij jullie niet meer achter de vodden te zitten. De jongste van de kinderen begon te lachen en riep ha ha nu ben je in één keer moeder geworden. Ik realiseerde me dat ik systemisch gezien nooit hun moeder kan zijn. Er is voor deze kinderen, maar één echte moeder en dat is degene die hun gebaard heeft.
Vanuit systemisch perspectief praat je over moederschap als je zelf kinderen gebaard hebt, een miskraam of een abortus hebt ondergaan en natuurlijk ben je als volwassene te allen tijde moeder van je eigen innerlijke kind. Dus eigenlijk zijn alle volwassen vrouwen moeder en bestaat er geen bewust kinderloos moederschap ?!

Geen opmerkingen: