10-12-2007

Uitgelicht: de schizoïde karakterstructuur


De schizoïde karakterstructuur ontstaat doorgaans al tijdens de zwangerschap of in het eerst half jaar van het leven. Het komt voort uit ongewenste zwangerschappen, rouw van de moeder tijdens de zwangerschap, geboortetrauma's of afwezigheid van de ouders na de bevalling.
Dit type vraagt zich voortdurend af of het recht tot bestaan heeft. Zodra deze persoon onder druk komt te staan of ongewenste dingen meemaakt dan vliegt hij als het ware uit het lijf. Hij vindt het moeilijk zich ergens thuis te voelen en leidt vaak een zwerversbestaan. Er bestaat bij dit type veel interesse voor spiritualiteit en thema's rondom leven en dood.

Lichamelijke kenmerken: lang en slank, gespannen, lege soms naar boven wegdraaiende ogen, vindt het moeilijk om te voelen
Energetische kenmerken: weinig gronding vanuit de voeten of het stuitje, een open kruinchakra

De uitdaging voor dit type is om écht in het leven te gaan staan. Hiervoor is het nodig om deze persoon te helpen met gronden (voeten vasthouden), te werken aan zelfvertrouwen, een veilige (thuis)basis te bieden en inzicht te geven in het opgelopen trauma. Er is vaak veel boosheid naar de ouders omdat zij letterlijk of figuurlijk niet aanwezig waren, terwijl de ouders door eigen processen op hun beurt niet aanwezig konden zijn.
In het kader van systemisch werk past de uitspraak: ik blijf, ik ben veilig, ik ben hier.

Wordt vervolgd!

1 opmerking:

Unknown zei

Bij mij is onlangs Schizoïde-persoonlijkheidsstoornis als diagnose gesteld.
Nu, 3 weken verder, begin ik wat rustiger te worden. Een heleboel dingen in mijn leven komen nu op zijn plaats terecht.
Ik ben niet lang of zo maar juist het tegenovergestelde, kort en gezet.
Mijn psychologe vraagt nu een PGB aan om mj verder te kunnen begeleiden. Geen idee nog wat dat verder inhoud en zie er best tegenop. Zaker wanneer ze bij mij thuis wil komen. Alleen, soms heb ik echt behoefte om met iemand over echte onderwerpen en zo te praten. Wetenschap, natuur enz. Bij mijn familie hoef ik daar niet mee aan te komen. Ze kunnen die diepgang niet aan of hebben geen benul waar ik het over heb. Ik ben bang van mensen en grote groepen hoewel ik er buiten minder last van heb.
Soms heb ik met mezelf moeite en zeker op mijn werk. Nu ik weet wat ik mankeer hoop ik dat ik met behulp van mijn psych. hier wat aan te kunnen doen. Ik heb een hondje en daar heb ik genoeg aan. Mijn genegenheid geldt alleen voor haar.
Groetjes,
Sidon