09-12-2007

Karakterstructuren uitgelicht


In de afgelopen maanden heb ik me op verschillende manieren verdiept in de psychologische karakterstructuren. Het kunnen werken met deze indeling, heeft me veel gebracht bij mijn eigen persoonlijke ontwikkeling en ik gebruik het ook in coachgesprekken met clienten. Het geeft inzicht in drijfveren, valkuilen en uitdagingen. Daarnaast biedt het handvatten in de begeleiding van transformatieprocessen met betrekking tot het maken van keuzes over fysieke en energetische ondersteuning, in te zetten methodieken en communicatievormen. Daarom heb ik besloten om de komende vijf dagen iedere dag één karakterstructuur verder uit te lichten. Deze dag gebruik ik voor een algemene inleiding, bronvermeldingen en het bespreken van cursusaanbod dat Coach-Inn op dit gebied heeft.

In de psychologie worden de volgende karaktstructuren gebruikt:
- het schizoïde type - deze heeft het gevoel er niet te mogen zijn
- het orale type - die het gevoel van tekort heeft als het gaat om fysieke en geestelijke voeding
- het psychopatische type - die zich op de as van veiligheid en onveiligheid beweegt en moeite heeft om zich vrij te voelen
- het masochistische type - die zich afvraagt of een eigen weg bewandeld mag worden
- het rigide type - die moeite heeft met overgave en zich afvraagt of er een recht tot willen is.

Sommige indelingen onderkennen ook nog het symbiotische type als afsplitsing van het psychopatische type, die bang is om alleen of afgescheiden te zijn. Op dit type ga ik niet apart in.

Ieder mens heeft van elk type wel iets in zijn of haar karakter. Na onderzoek blijkt echter dat er één type prominent aanwezig is.

Boeken over dit onderwerp zijn:
- Wibe Veenbaas, Joke Goudswaard: de Maskermaker (ISBN 907839501x)
- Barbara Brennan: Licht op de Aura (ISBN 90-230-0731-X)
- Barbara Brennan: Bronnen van licht (ISBN: 90-230-0847-2)
- Judith Anodea, Handboek Chakrapsychologie (ISBN: 902-300-954-1)
- Alexander Lowen, Handboek bioenergetica (ISBN: 90-6325-432-6)

Bij Coach-Inn komen de karaktstructuren in de training Vraaggericht Energie Waarnemen uitgebreid aan de orde. Dit gaat zowel over de ontdekkingstocht naar je eigen karakterstructuur als het herkennen van karakterstructuren bij anderen, waardoor je in combinatie met je intuitie effectievere interventies kunt plegen. Ook in de trainingen rondom familieopstellingen wordt nader ingegaan op de genoemde typologieën.

Wordt vervolgd!

1 opmerking:

Unknown zei

We gaan weer in de schoolbanken bij Nienke, kijk er naar uit, xxd