29-09-2007

Zelfinzicht met het enneagram


Vandaag volgde ik op de locatie van Bosman en Vos een enneagramworkshop o.l.v. Gerard van Leeuwen. Het enneagram is een spiritueel en psychologisch persoonlijkheidsmodel met 9 typen (zie het bovenstaande plaatje). Tot nu toe had ik diverse dingen met het enneagram gedaan, maar had mijn eigen type nog niet scherp op het netvlies. Na een dagje stoeien ben ik er uit. Ik ben een affectieve 5. En dat voelde zo goed om deze ontdekking te doen. Het gaf me echt een gevoel van thuiskomen. Ik heb inzicht gekregen in mijn defensiemechanismen en begrijp nu meer van mijn schaduwzijden. Een belangrijke bijdrage aan zelfacceptatie, het kunnen/durven innemen van eigen ruimte en last but not least weten wat goed voor me is. Ik kan je aanraden om ook eens de tijd te nemen om je type te achterhalen tijdens een enneagramcoaching.
Jeannette, Gerard, Watze en alle andere aanwezigen, dank jullie wel voor de spiegels die jullie me vandaag voorgehouden hebben!

Geen opmerkingen: