13-09-2007

Het basischakra uitgelicht


De komende 7 dagen besteed ik elke dag aandacht aan één van de zeven belangrijke menselijke energiecentra of chakra's. Vandaag is het basischakra aan de beurt, ook wel wortelchakra, bekkenchakra of moeladhara genoemd. De bijbehorende kleur is rood. Het basischakra bepaalt in welke mate je in je lijf zit. Naarmate je een stevigere en bredere aardeverbinding vanuit je stuitje de aarde in maakt, zul je beter geaard zijn en dingen in de wereld kunnen zetten.

Het basischakra werkt specifiek thema's op de volgende gebieden uit:
- veiligheid
- basisbehoeften zoals voeding, werk, geld
- gezondheid
- zorg voor jezelf, zelfbehoud
- overvloed en tekort
- falen en sukses

Om het basischakra te verstevigen kun je de volgende oefeningen doen:
- veel wandelen (bijvoorkeur op platte schoenen)
- springen of touwtjespringen
- je voeten met de tenen naar binnen draaien (x-houding), je benen strekken, met je handen de grond raken, gewicht op het achterdeel van je voeten leggen, net zolang blijven staan totdat je bovenbenen beginnen te trillen en voorbij gaan aan de pijngrens
- sex
- visualisaties waarbij je een gronding maakt vanuit je stuitje en je voeten
- de handgreep van de gyan mudra terwijl je het woord LAM chant (bij herhaling uitspreken)

- de onderstaande film bekijken

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hi Nienke, ik vind de chakra meditatie, de langere film waarop je kunt klikken als deze korte over de basischakra is afgelopen, heel zinvol en mooi ingesproken (prachtig Engels). Weet je of er een audioversie van is zonder beeld? Dan kan ik het geluidsbestand namelijk op m'n iPod zetten zodat ik niet naar een filmpje hoef te kijken want ik sluit liever mijn ogen tijdens het mediteren. Bedankt vast!
In ieder geval zal ik je deze week volgen tot je alle chakra's hebt gehad.

Unknown zei

Beste Barbara,

Ik heb geen idee, maar wellicht vind je bij de oorspronkelijke bron wat meer informatie.
Groet,
Nienke