05-09-2007

Associatieve Techniek: gebruik muziek


Het menselijk brein is vernuftig. Het maakt overal verbindingen. Soms ongewenst, maar gelukkig ook juist vaak een inspiratiebron. Zo kreeg ik deze week van iemand een reactie op mijn nieuwsbrief, die tot het lezen daarvan een beetje op een dood spoor zat. In de nieuwsbrief, stond een doorklik, daar aangekomen was een muziekstuk te horen, dit triggerde, songtekst opgezocht en.........inspiratie voor een volgende stap. Geweldig toch dat dominoeffect. Een scenarioschrijver zou het niet bijna niet kunnen bedenken.

Als je even niet meer weet hoe je verder moet, dan kun je ook bewust associatieve technieken opzoeken. Je hoeft maar een boekhandel of new ageshop in te gaan of je komt kaartspelen tegen, van tarot, orakels tot managementspelen. Stel jezelf een vraag, trek een kaart en associeer op de kaart. Dit levert vaak al veel nieuwe ideeen op.

Ben je meer auditief ingesteld dan kun je de volgende oefening doen. Formuleer je vraag zo helder en eenduidig mogelijk. Kies uit je CD-kast of van je MP3-speler met ogen dicht (at random) een nummer. Ga op een rustig plekje zitten met pen en papier. Sluit je ogen en luister naar het nummer. Zodra het nummer afgelopen is, begin je te schrijven, zonder erbij na te denken. Het mogen losse woorden zijn, zinnen of tekeningen. Alles wat er in je opkomt. Als je klaar bent, dan pak je je vraag erbij en kijkt waar je aantekeningen nieuwe invalshoeken bieden.

In mijn voornemen om meer met muziek en stem te gaan doen (ik kom er na jaren weerstand echt niet meer om heen en moet eerlijk bekennen ik vind het spannend maar boven verwachting leuk), heb ik vanochtend op een stil plekje, waar niemand me kon horen, mijn eerste toonladders geoefend en daarna de beschreven oefening gedaan. Mijn inspiratie voor deze dag kwam zo voort uit het nummer Safe Harbour van Kiki Dee. Een geruststellend en veilig gevoel.

1 opmerking:

Unknown zei

Ik ben benieuwd wat "op de woelige baren" oplevert, nadat je de veilige haven uitgevaren bent....