04-09-2007

Mijn Opa


Gisteravond heb ik sinds lange tijd zelf weer een thema uitgewerkt met een familieconstallatie. Het was goed om terwijl ik zelf bijna dagelijks met opstellingen werk, weer een keer aan de andere kant te staan, in de rol van vraagsteller. Goed om te ervaren hoe spannend het is, goed om weer te realiseren hoe diep een opstelling doorwerkt, goed om te leren van anderen die ook met constellaties werken, goed om zelf weer een stap te maken.
Het werd een bijzondere opstelling waarin onverwacht een belangrijke "rol" was weggelegd voor mijn Opa. Mijn opa die in 1943 overleden is en die ik dus niet in dit aardse leven gekend heb. Elke keer fascinerend om te zien hoe thema's van generatie op generatie overgedragen worden, er verstrikkingen ontstaan en ieder een plek inneemt in het systeem. Nog mooier om te zien, maar vooral te voelen hoe bevrijdend het kan zijn om je eigen ziel de waarheid te laten ontvangen en daarmee te resoneren. Wibe bedankt voor je professionele, authentieke en liefdevolle begeleiding.

Vandaag staat in het teken van de integratie en daar hoort eigen gemaakte tomatensoep bij:
40 gram bloem
40 gram boter
bouillon (vlees of vegatarisch)
1 blikje tomatenpuree of gezeefde tomaten
1 ei
kilo tomaten
1 ui
1 teentje knoflook
sambal
peper
gembersiroop
ketjap
suiker
paprikapoeder

Snij de ui, knoflook en tomaat in kleine stukjes. Voeg wat water en sambal toe. Kook het geheel tot moes. Zeef deze "tomatenprut" door een vergiet.
Smelt in een andere pan de boter en maak met de bloem een roux. Voeg water, bouillon, tomatenpuree, gezeefde "tomatenprut" en een geklutst ei toe en breng het geheel langzaam aan de kook. Breng de soep op smaak met peper, gembersiroop, ketjap, suiker en paprikapoeder. Serveer het met koksroom of geraspte kaas.

Eet smakelijk en een toost op Opa.

1 opmerking:

Unknown zei

de soep smaakte heerlijk; het broodje shoarma gisteravond ook trouwens....

Lekker hoor, die dagelijkse voeding.