23-07-2007

Opstellingen met kinderen


In mijn dagelijkse praktijk begeleid ik veel familie- en organisatieopstellingen. Doorgaans bestaat de doelgroep uit volwassenen die levensvraagstukken of organisatiecasuïstiek inbrengen. Maar opstellingen kunnen ook heel goed gebruikt worden in relatie tot kinderen. Er zijn een paar boeken over dit onderwerp geschreven. Zo schreef Ingrid Dijkstra het boek "Familieopstellingen met kinderen en jongeren" (ISBN-9020260626). Marianne Franke-Griksch is de schrijfster van het boek "Jij hoort bij ons - systemisch denken voor ouders, leraren en leerlingen" (ISBN-9080687499). Beide boeken geven veel praktische voorbeelden over de manier waarop familieopstellingen met kinderen in zijn werk gaan en wat voor resultaten behaald kunnen worden.
Zelf zat ik vandaag een training familieopstellingen voor te bereiden. Aangezien het vakantietijd is en ik twee jongeren van 10 en 12 te logeren heb, dacht ik dat is leuk om hen te vragen mee te doen met de trainingsdag, zodat de cursisten ook met dit type opstelling kunnen oefenen. Toen ik dat aan de logés voorlegde, begonnen zij meteen te juichen en te roepen "wij mogen proefkonijn zijn, wij mogen proefkonijn zijn". Vervolgens heb ik hen wat uitgelegd over wat een opstelling is. En vanaf dat moment is het een soort spel en worden er aan de lopende band door de kinderen opstellingen gemaakt. Zo is hun familie voorbijgekomen, opa's en oma's, het voetbalelftal en ook alle huisdieren. Het is mooi om te zien hoeveel informatie zij zelf uit de opstelling halen, soms geheel objectief en soms meer vanuit wensen en verlangens. Maar ook daar kunnen we met elkaar mee verder en het levert in elk geval leuke gesprekken op.

Geen opmerkingen: