02-07-2007

Congruent gedrag

Hoe vaak komt het niet voor, iemand zegt iets of doet iets, waarvan je denkt hé het lijkt wel of het niet overeen komt met wat diegene van binnen voelt. De laatste tijd heb ik me verder in dit onderwerp verdiept. Zo kwam ik uit bij de indeling van karakterstructuren, die in de psychologie beschreven worden. Zij spreken van schizoïde, orale, psychopatische, masochistische en rigide persoonlijkheden waarin de mensheid ingedeeld kan worden. Door opvoeding, de context waarin wij als kinderen zijn opgegroeid, ontstaan al op jonge leeftijd defensiemechanismen. Ieder mens heeft ze wel. Alleen dat is al een interessant gegeven. Wibe Veenbaas en Joke Goudswaard besteden hier in hun boek de Maskermaker uitgebreid aandacht aan. Toen ik nog een stapje verder ging in mijn onderzoek, realiseerde ik me dat ik zelf regelmatig "verkeerd" reageer en daarmee mensen alleen maar verder in hun defensiemechanisme duw. Natuurlijk niet mijn opzet, maar als je jezelf hier niet bewust van bent, dan gebeurt het gewoon. Bijkomend nadeel, dikwijls doet het ook een beroep op mijn eigen defensie, waardoor er een soort kinderlijke communicatie ontstaat. Barbara Brennan beschrijft in haar boeken "Bronnen van Licht" en "Licht op de Aura" op welke manier je met je eigen energie om kunt gaan om de communicatie bij bepaalde defensiemechanismen niet op slot te zetten. Het geheel wordt omlijst met duidelijke tekeningen, zodat het mogelijk is om het direct toe te passen. Een leuk experiment zowel zakelijk als privé uit te voeren met verrassende resultaten!

Geen opmerkingen: