27-02-2009

De juiste positie als hulpverlener of therapeut


Als je in een begeleidingstraject met een cliënt- of cliëntengroep merkt dat onvoldoende voortgang geboekt wordt, dan is het altijd interessant om eerst te onderzoeken of je als hulpverlener de goede positie inneemt. De neiging bestaat om juist in lastige trajecten als begeleider te dicht bovenop de materie te gaan zitten. Al is het maar omdat je vanuit die positie beter (denkt) te kunnen waarnemen of meer controle en grip verwacht te krijgen.
Wat de juiste positie is kun je met een eenvoudige opstelling uittesten:
- stel je cliënt of cliënten op (dit kan met menselijke representanten of vloerankers)
- positioneer een representant of vloeranker van jezelf ten opzichte van je cliënten
- vraag alle representanten uit of ervaar op ieder vloeranker hoe ieder zich voelt
- indien één of beide groepen zich niet prettig voelt, zoek dan naar betere posities voor beide partijen.

Prettig weekend!

1 opmerking:

Anoniem zei

Hallo Nienke,
Steeds ben ik weer verrast, welke zorg je besteed aan je blog en je nieuwsbrief. Je zou verwachten dat er veel mensen reageren, maar toch is dat niet zo. Dit stukje komt mij bekend voor, ik deel graag mijn ervaring.
Niet alleen als therapeut heb ik gebruik gemaakt van opstellingen. Een aantal keren heb ik er veel aan gehad om mezelf samen met een vriend of met mijn moeder op te stellen, omdat het contact moeilijk liep. In het dagelijks leven lukte gesprekken met beiden niet omdat er - volgens mij - een licht autisme in het spel was. Voor mij was de relatie niet bevredigend, ik bleef met vragen zitten, wilde contact. Een beetje om hopeloos van te worden.
Door deze persoon en mezelf op te stellen in de ruimte en ze te laten praten kreeg ik wel de info die ik nodig had. Bovendien kon ik zelf mijn verhaal ook vertellen. Dat gaf een goed gevoel.
Op die manier werd het voor mij helderder, het kon weer stromen in mezelf en naar de ander. Dat resulteerde ertoe dat ik de relatie met de vriend ben gestopt, met moeders ligt dat wat ingewikkelder. Met het nieuwe inzicht kunnen we beiden weer groeien.

Een trouwe lezer van de nieuwsbrieven