24-02-2009

Scan of horoscoop bij sollicitaties?


Binnen vijf jaar verwacht Willem Verbeke, neuro-econoom aan de Erasmusuniversiteit dat werkgevers bij sollicitanten een hersenscan afnemen. Ik citeer: "met de scan zie je letterlijk hoe hun systeem werkt, of iemand autist of psychopaat is. Iedereen verbergt wel iets, onzekerheden of twijfels. Alles komt naar boven".
Eerlijk gezegd vind ik dat een eng idee. Wat zijn de gezondheidsrisico's, wat voor informatie geeft een dergelijke scan nog meer (ziekte of de aanleg daarvoor....)? Ik ben voor transparantie, maar dit gaat me voor dit moment wel erg ver.
Waarom zou je een sollicitant niet om toestemming vragen of je zijn of haar geboortegegevens mag gebruiken voor een horoscoop of human designchart? Ook dan krijg je veel informatie over wat voor vlees je in de kuip hebt. Daarnaast bieden deze werkvormen ook mogelijkheden om naar de kwaliteit van de relatie te kijken. En een "medisch" circuit is dan niet nodig. Misschien wil je als sollicitant ook niet dat deze persoonlijke informatie openbaar wordt, maar ik geloof dat het in de huidige maatschappij toch ook echt steeds moeilijker wordt om geheimen te bewaren. En uiteindelijk willen we toch allemaal op een plek terecht komen waar we het naar ons zin hebben. Mijns inziens kan dat alleen als er een gezonde klik is tussen werkgever en werknemer. Je kunt als mens helemaal oké zijn, maar als er geen chemie met de ander of de omgeving is, totaal disfunctioneren.

Geen opmerkingen: