12-02-2009

Karakters


Zoals jullie misschien wel weten, ben ik een groot fan van het boek De Maskermaker van Wibe Veenbaas. Een boek waarin verschillende karakterstructuren beschreven staan. De afgelopen twee jaar heb ik me daar enorm in verdiept en hebben zij veel inzicht gegeven in wie ik zelf ben en welk gedrag ik autonoom vertoon en in relatie tot andere maskers. Ook heb ik meer duidelijkheid gekregen waar mijn kansen, bedreigingen en uitdagingen liggen. Daarnaast heeft het in mijn professie meer handvatten gegeven op welke manier ik anderen het beste kan ondersteunen in zijn of haar proces. Deze medaille heeft natuurlijk ook een keerzijde (zoals altijd). Soms maakt deze verdiepingsslag dat je zo diep graaft en zoveel ziet of voelt dat er een risico bestaat om in een oordeel naar jezelf of anderen te komen. De kunst is dan om niet steeds geremd te worden door je beschermingsmechanisme, maar er aan voorbij te gaan. Blij te zijn, dat je de hindernis gezien hebt, ervoor te bedanken en er omheen of overheen te gaan. Het gaat dan niet over denken, maar voelen. Vertrouw erop dat je gevoel je door het labyrinth leidt en hou je eigen grenzen goed in de gaten.

NB. voor diegene die binnenkort het voornemen hebben om het Bolwerk te bezoeken en een exemplaar van de Maskermaker willen kopen. Ik heb weer een nieuwe voorraad in "mijn winkeltje".

Geen opmerkingen: