31-10-2007

Bruto Nationaal Geluk


Dat klinkt toch geweldig: Bruto Nationaal Geluk. Het is een term die ik gister hoorde in het kader van het bezoek van Willem Alexander en Maxima aan Bhutan. Het is een uitbreiding op het Bruto Nationaal Product. Naast de economische factoren, wordt in dit quotient ook rekening gehouden met het milieu, sociale waarden en de mate waarin mensen geluk ervaren. Er wordt vanuit gegaan dat niet alleen het vervullen van materialistische wensen tot geluk leidt, maar dat welzijn, veiligheid, de mogelijkheid om emotionele en spirituele te kunnen groeien en het krijgen van waardering aan dit gevoel een belangrijke bijdrage leveren.
Ik zou benieuwd welk Bruto Nationaal Geluk er op dit moment in Nederland uit de bus zou rollen. En ik zie al een soort film voor me welke maatregelen er in de politiek genomen worden bij een te laag gelukscijfer om de boel dicht te timmeren, controleren en beheersen. Ik geloof niet dat ik van dat vooruitzicht gelukkig wordt. Misschien zijn en blijven we wel gelukkiger als er bij ons alleen het Bruto Nationaal Product berekend wordt.

1 opmerking:

Unknown zei

In de politiek houden ze zich nog steeds bezig met het begrotingstekort.