02-10-2007

Het levensverhaal van een logo


Gister lanceerde ik in de nieuwsbrief een nieuwe huisstijl voor Coach-Inn. Een bijzondere gebeurtenis, waar ik uitgebreid bij stil gestaan heb. Mijn gedachten gingen terug naar het ontstaan van het eerste logo dat ontworpen is door Rob van Niekerk van Frogdesign. Aan de basis ligt een oranje calciet in de vorm van een bol, die ik bij de start van Coach-Inn kocht. De oranje calciet is een energierijke en krachtige steen. Hij is gekoppeld aan het navelchakra en zorgt voor warmte, positiviteit, zachtheid en liefde. Voor mij past dat helemaal bij de naam Coach-Inn, die ik gekozen heb met het idee om in een veilige herberg bezig te zijn met persoonlijke ontwikkeling, transformatie en groei. Vanuit de associatie op de begrippen "kern en kernachtig", is de naam Coach-Inn uit het midden van de bol gekomen. Het geheel werd omringd door foto's van een eclips, waarmee er een relatie tot de natuur gelegd is. Ik heb me lange tijd geidentificeerd met dit logo, de juiste uitstraling waarbij ik me prettig en fijn voelde.
De laatste tijd, realiseerde ik me dat zowel ikzelf, mijn bedrijf, de producten en ook mijn klanten meer zijn dan de oranje kleur, het navelchakra en rondmaken. Hester van Zijll de Jong van Z-inbeeld heeft bij het ontwerpen van de nieuwe look van de website, het nieuwe logo vorm gegeven. Waarbij oude elementen behouden zijn gebleven, maar ook de nieuwe kenmerken een plek gekregen hebben, zoals het blauw/paars van de bovenste drie chakra's, de klant centraal en de steun er omheen. Ik ervaar het als een soort evolutie, waarbij plaats is voor het oude en het nieuwe. Ook al is het voortschrijdend proces en neem ik niet helemaal afscheid van het oude logo, toch wil ik stilstaan bij het bedanken van het eerste logo voor de vele bewezen diensten en de prettige samenwerking. Ook wil ik Rob eren, omdat hij aan de basis van het eerste ontwerp heeft gestaan.

Het is net een soort marketing- en organisatieopstelling, ere wie ere toekomt, de juiste rangorde, een goede balans van geven en nemen en zorgen dat alles en iedereen een plek heeft. Allemaal facetten die onmisbaar zijn om een systeem goed te laten functioneren.

En de oranje calciet......., die heeft een ereplaats in het Bolwerk gekregen.

Geen opmerkingen: