08-06-2007

Op de stroom mee

De laatste dagen stroomt mijn energie even niet zoals ik wil. Op dat soort dagen kost het mij meer moeite om de dingen voor elkaar te krijgen, laten nieuwe klanten langer op zich wachten, en weet ik minder goed wat te doen. Het gaat even gewoon niet vanzelf. Ik weet dat het dan de kunst is bij mezelf te blijven, niet in paniek te raken en mijn pad te blijven volgen. Maar dat hoofd..........elke keer probeert die zich er in te mengen. Zo was ik al vanaf gisteravond bezig om te bedenken wat ik vandaag in mijn weblog zou gaan schrijven. Veel onderwerpen zijn de revue gepasseerd, ik heb vele startzinnen gerepeteerd om te testen of er energie in zou kunnen zitten, maar allen werden afgekeurd.

En dan zie je maar weer, het onderwerp dient zich gewoon aan in de dagelijkse gang. Ik was, net zoals andere dagen, een tarotkaart van de Osho Zen aan het trekken en kwam uit bij de kaart
"No-Thingness" De tekst in het bijbehorende boek raakte me en wil ik graag delen:

als je in "een gat"zit, dan kan dat verwarrend en zelfs angstaanjagend zijn. Geen enkele houvast, geen gevoel van richting, niet het flauwste benul welke keuzes en mogelijkheden je eventueel te wachten staan. Maar het was juist deze staat van zuiver potentieel waaruit het universum is voortgekomen. Het enige dat je nu kunt doen is je ontspannen in deze niet-ietsheid........je laten vallen in deze stilte tussen de woorden...deze pauze tussen de uitademing en inademing gadeslaan. En koester elk leeg ogenblik van deze ervaring.
Aan het begin staat de natuur, aan het eind staat de natuur -waarom maak jij je zo druk halverwege? De hele reis gaat van nietsheid naar nietsheid

Komt het even mooi uit, mijn vriendin neemt me dit weekend mee uit voor een verrassingsweekend. Ik ga er maar eens goed van genieten. Als voorproefje heb ik net de vrolijke muziek van de Gypsy Kings opgezet, het gevoel van zon, zee, zaligheid...........ik geef mezelf toestemming om weer op de stroom mee te gaan. Een beetje trots voel ik me nu eigenlijk wel.

Geen opmerkingen: