26-01-2009

Kunst is..........


Week 7 uit het boek "The Artist's Way" van Julia Cameron gaat over het gevoel van verbinding terugvinden. Ik citeer een stukje tekst uit dit hoofdstuk.

"Kunst is geen kwestie van iets "verzinnen". Kunst is een kwestie van nauwkeurig luisteren naar de stem van je inspiratie.
Als we trachten iets te verzinnen, strekken we ons uit naar iets wat buiten ons bereik ligt - "ergens in de ruimte, waar kunst hoogverheven woont...".
Maar als we gewoon naar de stem van onze inspiratie luisteren, is er geen sprake van "te hoog grijpen". We doen dan niet-we krijgen. Iets of iemand anders doet. In plaats van ons uit te strekken naar verheven verzinsels, zijn we verdiept in luisteren.


Ik moet dan altijd denken aan dat ene coachgesprek ongeveer 13 jaar geleden waarin ik helemaal vast zat in mijn gevoel. Mijn coach vroeg of ik wel eens met creativiteit deed. Het ontkennende antwoord, met de woorden ik ben niet creatief, zal je niet helemaal verrassen. Tot mijn grote ergenis kreeg ik de opdracht mee naar huis om voor de volgende keer een tekening of schildering te maken.
Achteraf ben ik mijn coach zo dankbaar. Sindsdien teken, schilder of encaustic ik heel regelmatig. Als ik te weinig met kleur doe doe, dan word ik daar ook meteen aan herinnerd door het gevoel van "vastzitten".
Hoe lang is het geleden dat jij geluisterd hebt naar de stem van jouw inspiratie.

Geen opmerkingen: