04-12-2008

Uit het hoofd in het gevoel


In één van de readingen die ik in de afgelopen tijd heb gegeven, bleef een klant van mijn steeds in zijn hoofd. Hij wilde de gegeven intuitieve metafoor begrijpen en vond het moeilijk om de informatie met zijn gevoel te ontvangen. Zo praktisch als de informatie soms intutief tot je komt, werd mij geadviseerd om deze klant tijdens de reading met encaustic te laten werken. Dit is een creatieve werkvorm waarbij was met een strijkijzer op glad papier gestreken wordt. Het resultaat is nauwelijks stuurbaar. Het is iedere keer weer een verrassing wat voor het effect het strijkijzer op het papier en de kleuren heeft. Al luisterend naar het vervolg van de reading, maakte de client een creatie met de was. Toen hij klaar was en we samen zijn kunstwerk bekeken, vielen twee dingen op: de gebruikte pastelkleuren op de achtergrond en grote druppels op de voorgrond. Het waren net tranen. Plotseling daagde er iets bij de client. Hij realiseerde dat ik in het begin van de reading gesproken had over een dubbelbeeld dat gescheiden mocht gaan worden. Door deze creatieve werkvorm kon hij ineens voelen wat ik bedoelde. Aansluitend heeft hij nog twee nieuwe werken gemaakt, één met de tranen en één met pastelkleuren. De beoogde scheiding bleek in zijn systeem inmiddels al gerealiseerd. En de feedback die hij aan zichzelf over zijn eigen werk gaf, sloot (onbewust) naadloos aan bij de intuitieve informatie.
Twee werelden van verschil: begrijpen met het hoofd of met het gevoel. Creativiteit vormde hierbij de brug.

Geen opmerkingen: