19-05-2008

Clean Desk Policy


In de tijd dat ik nog in het bedrijfsleven werkzaam was, deed de kreet "clean desk policy" zijn intrede. Aan het eind van iedere dag moest het bureau leeg zijn. Soms betekende dat stapeltjes in laadjes of achter deurtjes verdwenen. Zoiets van opgeruimd staan netjes, maar ondertussen... Ik begrijp dat met de intrede van de flexplekken, de ladekastjes op wieltjes ook extra populair zijn geworden.
Sinds ik voor mezelf werk gaat dat anders. Er is in elk geval niemand die na werktijd (wanneer is dat eigenlijk?) komt controleren of je je wel aan de regels houdt. Meestal is mijn bureau redelijk overzichtelijk. De twee bakjes op de hoek van het bureau zijn echter van die vergaarplekken. Daar verdwijnen alle dingen in waar ik eigenlijk niet zo goed weet wat ik er mee moet of nog geen tijd danwel zin in heb om het direct aan te pakken. Vandaag had ik zo'n dag waarop ik mijn hele bureau leeg gemaakt heb. Dat betekent automatisch een kloppende boekhouding, het wegwerken van achterstallige post en weggooien wat niet meer nodig is. Ik kwam er achter dat het toch wel erg lang geleden was, dat ik deze bakjes een blik waardig heb gegund. Wel leuk om te zien waar ik me de afgelopen anderhalf jaar mee bezig heb gehouden of nog mee aan de gang had willen gaan. Het is nu 17.00 uur, alles is aan kant. Maar of dit nu is wat ze met clean desk policy bedoelen dat weet ik niet. Mijn eigenlijke werkdag gaat nl. nu pas beginnen met een avondtraining in het Bolwerk.

1 opmerking:

Anoniem zei

Bedankt. ik moest een opstel schrijven op over clean desk policy en je hebt me precies goed uitgelegd wat het betekent.