20-11-2007

Op school word je dom...........



Vandaag kreeg ik een you-tubefilmpje onder ogen, dat een interessante kijk heeft op het reguliere onderwijssysteem. Ik weet niet of ik alle uitlatingen deel, maar ben wel van mening dat het de kunst is van ouders, verzorgers en leraren om écht te kijken naar wat een kind nodig heeft, vroegtijdig aanwezige passie te stimuleren en onderwijs aan te bieden op een manier die bij een kind past en waar hij of zij in eigen kracht zichzelf kan ontwikkelen. Voor de één zal dat betekenen thuisonderwijs, voor de ander regulier onderwijs of schoolvormen als iederwijs, montessori, dalton of jenaplan. En eigenlijk geldt deze keuze niet alleen voor onderwijs maar ook voor de wijze van vrijetijdsbesteding. Helaas is het voor veel opvoeders (in de brede zin van het woord) moeilijk om oordeelloos en zonder eigen ervaringen naar kinderen te kijken. Het blijkt dat het kijken naar de energie van kinderen (in plaats van datgene wat zij fysiek, emotioneel en mentaal laten zien) een goed hulpmiddel is om hierin objectief te zijn en te blijven. Ook leren? Op eigen wijze! Kijk dan op www.coach-inn.nl

1 opmerking:

Unknown zei

Hoi Nienke, Jobs is geweldig, ik had 'm een aantal weken geleden op mijn blog, hij zingt al een tijd rond. Ik krijg elke keer van mensen die het gezien hebben positive feedback, je ziet het in hun ogen hoe het ze geraakt heeft. Ik denk dat hij onbewust iets heel moois in de wereld heeft gezet. Warme groet Dick