04-01-2008

Een band tussen (twee) mensen


Van een vriendin van mij kreeg ik een mooi gedacht van Rainer Maria Rilke toegestuurd:

Een band tussen (twee) mensen
Wanneer het besef aanvaard wordt
Dat zelfs tussen de meest nabije mensen
Oneindige afstanden blijven bestaan
Kan een prachtig samenleven naast elkaar ontstaan

Als zij er in salgen
De afstanden tussen hen lief te hebben,
Wordt het mogelijk
Dat ieder de ander als een geheel
En tegen de wijde hemel ziet

Ik beschouw dit als de hoogste taak
Van een band tussen twee mense:
Dat ieder de eenzaamheid
Van de ander behoedt.

En de momenten van deelzaamheid zijn die
Welke perioden van diepe afzondering
Ritmisch onderbreken.


Een kunst op zich om hier naar te leven, maar zeker een uitdaging voor diegene die samen en alleen willen groeien.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Lieve Nienke,
Wat leuk om dit gedicht hier terug te vinden inclusief die foto! Het is prachtig hè? Wij kregen hem weer van Lonnie - ook mooi hoe zulke inspirerende teksten je kunnen aanzetten tot delen en zo verbinding te maken!
Zoen!

a.heijn zei

beste Nienke,
Wat een mooi gedicht van Rilke heb je op de site gezet.
Ik ben zo benieuwd uit welke bundel dit gedicht komt.
Kan je mij de titel doorgeven?
Met vriendelijke groet,
A. Heijn
inventure@xs4all.nl