27-08-2007

Op gang komen 1


Na een vakantie is het vaak moeilijk opstarten. Ik zal deze week in verschillende weblogs aandacht besteden aan de manier waarop je iets extra voor jezelf kunt doen, zonder dat het je veel tijd kost en met het resultaat dat je fitter bent en beter bij jezelf kunt blijven.
Het begint al 's ochtends bij het opstaan. De spieren vinden het prettig om langzaam wakker te worden voordat er echte actie volgt. Hiervoor zijn "gewone" rek en strek oefeningen al toereikend. Er zijn echter ook manieren die wellicht leuker, maar ook zeker effectiever zijn. Zo heeft Peter Kelder in het boekje Fontein der jeugd (ISBN-10: 90 6378 239 X)een vijftal Tibetaanse riten beschreven, die bij dagelijks herhalen ervoor zorgen dat je jong blijft. Op deze site staan de 5 oefeningen beschreven. Ik heb de oefeningen zelf gedurende langere tijd gedaan en al lijken ze nog zo eenvoudig, het effect gedurende de dag was bij mij duidelijk merkbaar.
Ook leent Tai Chi zich erg goed voor het beschreven doeleinde, het losmaken van de spieren. Ben je nieuwsgierig naar wat mogelijkheden, kijk dan op de uitgebreide site van Jingwu.
Dan biedt natuurlijk yoga ook nog diverse opties. Naast het ontspannen van de spieren, werkt dit ook nog meditatief. Anand heeft wat tips voor de beginnnende yogaleerling.
Heb je weinig tijd, dan kan ik je de zonnegroet aanraden. Een prettige beweging, helemaal top als je het buiten in de zon kunt doen, maar ook fijn om binnenshuis mee aan de slag te gaan.
Volgens mij voldoende input voor vandaag. Veel succes met het maken van de keuze die bij je past en morgen volgt deel 2 van het op gang komen!

Geen opmerkingen: