17-12-2009

Ontvrienden woord van het jaar


"Ontvrienden" is gekozen tot het woord van 2009. Tot vanmorgen had ik daar eerlijk gezegd nooit van gehoord. Natuurlijk had ik er wel allerlei gedachten bij. Ik moest meteen terugdenken aan een gesprek van gistermiddag met een vriend die ik ken via een cursus intuitieve ontwikkeling en extracommunicatieve vaardigheden. In die cursus werden we op de eerste dag (nu ca 10 jaar geleden) gewaarschuwd dat de impact van deze cursus zou maken dat er veel verschuivingen in onze vriendenkring zouden gaan plaatsvinden. Zoals mijn gesprekspartner van gister zo mooi zei, ik dacht toen, "mij overkomt dat niet". Beide moesten we constateren dat de docente van toen (in sommige opzichte helaas) groot gelijk gekregen heeft, al is er ook veel moois voor terug gekomen.
Het woord ontvrienden blijkt echter meer uit de computerwereld te komen, het gaat over het verwijderen van vage vrienden uit jouw sociale netwerk bij bijvoorbeeld hyves, twitter en linkedin. Ik geloof dat ik het afgelopen jaar zonder dat te weten, ook een paar keer bezig geweest met "ontvrienden", klinkt best hard al heb ik het wel geprobeerd met mijn hart open te doen.

Geen opmerkingen: