07-10-2008

Samen onderweg


Gister was ik via Internet op zoek naar iemand en het bleek een fluitje van een cent. Je kunt je toch bijna niet meer voorstellen hoe vroeger zonder het Internet zo'n zoektocht werkte. En toch werkte het, alleen nu veel sneller en gemakkelijker.
Tijdens het bovenstaande proces kwam ik weer op voor mij onbekende sites, waaronder Spiritueel Netwerk.nl. Een site vol met links naar allerlei verschillende mogelijkheden om met spiritualiteit bezig te zijn: tarot, astrologie, reiki, bioritmes en ga zo maar door. Ik vond het wel een mooie gedachte, hoe iedereen onderweg is, samen of alleen. Onderweg waarschijnlijk naar hetzelfde en ieder kiest zijn eigen pad omhoog (of is het eigenlijk omlaag) met eigen methodieken, eigen paradepaardjes. eigen overtuigingen en een eigen geloof. Je volgt het pad dat je kunt verkopen aan jezelf, wat past in jouw denktrend en ontsteund kan worden door je systeem. Hierdoor ontstaat een wereld van diversiteit en oneindigheid. Je zou er bijna in kunnen verdwalen, terwijl als je het overzicht houdt de verschillen niet zo groot blijken te zijn. Convergeren - divergeren, dualiteit - eenheid, inzoomen - uitzoomen. Een soort achtbaan waar mijn derde oog de neiging heeft om uit de bocht te vliegen.
In het proces van terugschakelen en weer down-to-earth komen, krijg ik een metafoor van een heel groot gebied met vele kronkelpaadjes, waar langs de weg van alles te koop is. Soms gooi je iets in je karretje, soms haal je er iets iets uit. Wie je nu bent, ben je straks niet meer. En om mijn systeem weer helemaal tot rust te brengen, geloof ik dat ik maar even rustig op een stoel ga zitten en met mijn aandacht naar binnen ga. Lekker overzichtelijk, lekker mij.
Ik wens je een mooie tocht toe voor vandaag.

Geen opmerkingen: