06-10-2008

De juiste positie innemen


Als je je niet prettig voelt of ervaart dat je niet goed functioneert, dan is de eerste remedie neem fysiek, emotioneel, mentaal en/of spiritueel een andere positie in de context waar dit voor geldt. Het is mijn ervaring dat het bezig zijn met persoonlijke ontwikkeling het steeds makkelijker maakt om vanuit een primaire reactie de juiste plek te kiezen of op tijd bij te sturen. Om een natuurlijk evenwicht te hebben, is het natuurlijk ook belangrijk dat de andere aanwezigen in het systeem tevreden zijn met de positie die zij innemen of "toebedeeld" gekregen hebben.
Ik vind het altijd de grootste uitdaging om daar waar de patronen ontstaan zijn, in mijn gezin van herkomst, mij direct goed te positioneren. Door het overlijden van mijn moeder, het krijgen van aanhang, het ontstaan van een samengesteld gezin en de komst van nakomelingen, kunnen we fysiek nooit meer in de oorspronkelijke samenstelling zijn. Maar één keer per jaar gaan we met de "overgebleven harde kern" een weekendje uit. Zo ook dit het afgelopen weekend waarbij we een stuk van het Pieterpad gelopen hebben. Meestal wordt er wel iets zichtbaar of voelbaar van de oude patronen en de dynamieken die daardoor ontstaan zijn. Gelukkig lukt het ook altijd wel om door openheid, interesse in de ander en zelfreflectie een beetje op te schuiven. Dit jaar zorgden mijn nichtjes van 4 en 6 voor een mooie en grote opening. Vorige week zei de oudste tegen de jongste, jij bent mijn zusje. Waarop de jongste tegen de oudste zei: jij bent mijn grote zus. Toen mijn zus dat verhaal vertelde, wist ik dat ik nog iets te doen had. Ook al ben ik dagelijkse bezig met deze materie, bleek hier mijn blinde vlek te zitten. En voor het eerst sinds jaren (misschien wel 40?!) heb ik vanuit mijn hart mijn zus erkenning kunnen geven voor haar plek en mijn échte positie kunnen voelen en innemen. Wat een cadeau!

Geen opmerkingen: