08-09-2008

Een belaste plek



Managers Online bespreekt vandaag het thema schuld in organisaties. De schuldvraag komt vaak in organisaties aan de orde als er sprake is van het thema onmacht. Soms is dat op inviduen gericht, maar op de langere termijn lijkt het wel in de cultuur, de normen en waarden gebakken te zijn, dat een bepaalde functie als zondebok wordt aangewezen. Dit laatste is dan ongeacht de kwaliteiten waarmee het indvidu zijn taken uitvoert. Vaak zie je op die positie veel wisseling, de ene medewerker gaat en een nieuwe komt. Na een paar maanden is er niets verandert. De nieuwe medewerker laat hetzelfde gedrag zien en diegene die in de organisatie zijn blijven zitten behandelen deze persoon hetzelfde als zijn of haar voorganger. Het is net of het elastiekje zijn oude vorm weer heeft aangenomen. Je spreekt dan van een belaste plek.
Dit fenomeen kwam vorige week in een organistieopstelling naar voren. In dit geval ging het om een DTP-er.
Om dit te doorbreken kunnen de volgende interventies wellicht uitkomst bieden:
- plaats het bureau van deze functionaris op een fysiek andere plek
- onderzoek de historie waar in het verleden niet voldaan is aan de 3 basisvoorwaarden (er is plek voor iedereen, de feitelijke rangorde wordt gerespecteerd en is sprake van de balans van geven en nemen) en probeer deze met terugwerkende kracht te herstellen
- neem allen verantwoordelijkheid, wijs geen schuldige aan (iedereen is "medeschuldig" en waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt) en maak nieuwe afspraken
- doe een organisatieopstelling en zoek naar de ideale teamopstelling

Geen opmerkingen: