01-04-2008

De diepgang van het enneagram


Het is denk ik een jaar of acht geleden dat ik voor het eerst kennismaakte met het enneagram. Na diverse testjes gedaan te hebben op Internet ervaarde ik het model als "een beetje plat". Ik kon het vooral zien als negen types (perfectionist, zorger, presteerder, romanticus, waarnemer, loyalist, levensgenieter, baas en bemiddelaar) waarin de mensheid verdeeld werd. Het voelde bijna alsof ik daarmee een soort etiketje kreeg opgeplakt.
In de afgelopen tijd, waaronder gisteravond, volgde ik eigenlijk wat toevalligerwijs een viertal workshops. Ik ontdek steeds meer hoe veelzijdig het enneagram is. Het neemt voor mij driedimensionale vormen aan. Een persoonlijkheidsmodel dat je goed in contact brengt met je schaduwkanten, fixaties en ontwikkelrichting. Daarnaast geeft het informatie over interacties met anderen. Kortom goed bruikbaar bij persoonlijke ontwikkelingsprocessen. Ik begin het echt leuk te vinden om er meer over te leren.
Dank je wel Jeannette voor alle kennis en inspiratie die je op dit gebied in de afgelopen tijd hebt overgedragen.

Geen opmerkingen: