28-03-2008

Zenertest


Ook de wetenschap houdt zich steeds vaker bezig met de vraag of bovenzintuigelijke waarneming bestaat. Zo heeft Dr. Zener (1930) een test ontwikkeld, die nu in een gemoderniseerd jasje op allerlei sites gedaan kan worden. Hierbij zijn er vijf kaarten met verschillende tekens. Het is de bedoeling dat je voelt of op een andere manier waarneemt welke kaart de computer in "gedachten" heeft. Deze kaart klik je aan. Als je meer dan 6 keer de juiste kaart aanwijst, dan is het volgens de makers geen toeval meer. Boven de 11 goede antwoorden spreken zij van een persoon die beschikt over "paranormale" gave.
Ik vind het moeilijk om in te schatten wat de (wetenschappelijke) waarde van deze test is, maar ik vond het in elk geval leuk om een keer te doen. Hierbij een paar sites waar jij ook aan de slag kunt: RTL en Starman bieden deze mogelijkheden. Veel plezier en een prettig intuitief weekend toegewenst.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

sh*t, ik had er slechts één goed van de 25... ik ben dus nog niet super-paranormaal... volgens de test letterlijk "belabberd"... ;-)

Groetjes,
Reinier

Anoniem zei

Ik had 7 op 25 en volgens de test ben ik "normaal".
(Had altijd al wel gedacht dat ik normaal was maar toch fijn dit eens van iemand anders te horen). Leuke test.

Groetjes,
Katja

Anoniem zei

Ik denk niet dat wetenschappers zich bezighouden met de vraag of bovenzintuiglijke waarneming bestaat.