26-10-2010

Dwarsverbanden tussen verschillende opstellingen

Ik sprak in de afgelopen dagen "toevallig" verschillende mensen, die als vraagsteller en/of representant in het afgelopen jaar aan één of meerdere opstellingen bij mij mee gedaan hebben. Sommige van deze mensen maakten elkaar tijdens deze opstellingen mee, anderen niet. Zij refereerden naar opstellingen die als centraal thema "voeding" hadden. De één vertelde dat zij nadat zij in een opstelling een last gedragen te hebben, vreetkicks gekregen heeft. Sinds dat zij in een andere opstelling als representant een last terug genomen heeft, zijn de vreetkicks voorbij. Diegene voor wij zij ooit representeerde is inmiddels 20 kg afgevallen en is sinds de opstelling (waar zij overigens niet bij was) waarin de last terug genomen werd op haar streefgewicht gekomen. Toen ik vroeg wat zij geleerd had van de opstelling waarin zij voor de representant van de vraagsteller een last terug genomen had, antwoordde zij, dat zij zelf ook nog een last terug moest nemen van een familielid, die ooit op haar beurt hier een opstelling maakte over snaaizin. Deze vrouw is sinds de zomervakantie van haar verslaving af. Ik weet niet of je het nog kan volgen, het wordt wat ingewikkeld, maar ik wilde graag namen achterwege laten. Wat ik in elk geval een mooie ontdekking vond is hoe vijf verschillende opstellingen, met verschillende vraagstellers en representanten, ook over langere tijdsspanne elkaar beïnvloeden en ook dwarsverbanden blijken te hebben waarbij meerdere systemen, zowel van vraagstellers als ook van representanten geheeld worden. Weer een beetje meer inzicht in de werking van opstellingen in relatie tot het grote geheel :) Volgens mij is er nog veel te ontdekken op dit gebied. Een leuke uitdaging!

Geen opmerkingen: