24-10-2010

Buigen verandert iets in de ziel

Het maken van een buiging is niet iets wat heel gebruikelijk is in onze cultuur. Toch zorgt het maken van een buiging er voor dat er iets in je ziel verandert. Het geeft de mogelijkheid om ons te verbinden met iemand op het menselijke niveau.

Er zijn verschillende vormen van buigen:
- de diepe buiging - ik sta open voor datgene wat de grote of de grotere mij geeft
- de hele diepe buiging - knielen - een soort vorm van smeken "kijk weer naar me" die leidt tot verzoening
- de allerdiepste buiging - liggen op je buik op de grond - buigen voor het enorme onrecht dat wij iemand hebben aangedaan
- een weidse buiging - diep buigen met de armen wijd uit elkaar - een opname in de gemeenschap van mensen en ver daarbuiten

Uit: Daders en Slachtoffers voorbij van Bert Hellinger - ISBN 978-90-7729-014-9

Ik word van buigen altijd een beetje stil, ontroert en ook wel plechtig. Een vorm van respect voor een ieder en stilte in mezelf. Ik buig nu voor mezelf en voor een ieder die ook "onderweg" is.

Geen opmerkingen: