12-11-2009

Ondernemerschap dat bij je past


Stralend stond hij vanochtend in de deuropening. Drie jaar geleden kwam hij bij mij in coaching. Hij twijfelde of hij nog door moest gaan in zijn vakgebied en vroeg zich af of zelfstandig ondernemerschap wel bij hem paste. Nu werkt hij nog steeds als eigen baas in dezelfde branche. Alleen zijn bedrijfsvoering ziet er compleet anders uit en dat blijkt het grote verschil te maken. Alle franjes zijn verdwenen, geen koude acquisitie maar wachten totdat de klanten naar hem toekomen, durven om opdrachten of opdrachtgevers te weigeren. Kortom een heel ander voorkomen, dichter bij zijn "zijn".
Toen ik vanmiddag mijn oude auto ging inleveren, had ik toch even een brok in mijn keel. Eigenlijk snapte ik niet waarom. Voor mij is een auto een gebruiksvoorwerp, het heeft vier wielen en het moet rijden. Ik moest terug denken aan het gesprek van vanochtend. Ook in mijn bedrijfsvoering is in de loop van de jaren aardig wat veranderd. Steeds meer mij, in plaats van doen waarvan ik denk dat het van mij verwacht wordt of zo hoort. Het afscheid nemen van mijn auto, betekende ook weer een stukje afscheid nemen van oud. Op deze auto heb ik nl. jaren geleden een pidplate laten plaatsen met www.coach-inn.nl. Een soort vorm van bescheiden reclame in de hoop gevonden te worden. Ik geloof niet dat er ooit een klant via die weg bij mijn gekomen is..... Toch voelde ik vanmiddag even die onzekerheid of ik wel zonder zou kunnen. Gelukkig durfde ik al snel weer te vertrouwen dat ik op de goede weg ben, de weg van een manier van ondernemerschap die bij mij past.

1 opmerking:

Marieke Sanders zei

Zo herkenbaar!! En soms zo spannend, maar ook heerlijk.
Veel liefs, Marieke