22-04-2009

Managementtaal van deze tijd?


Managment Online komt vandaag met een artikel over de ideale teammix. Volgens Nikos Mourkogiannis (managementconsultant) is het essentieel dat teamleden met elkaar samen kunnen werken zonder het spelen van politieke spelletjes. Daarvoor is een teamsamenstelling nodig waarbij er sprake is van een gezonde mix van de vier types die hij onderscheidt: strijders, minnaars, tovenaars en soevereinen. Toen ik het artikel scande, twijfelde ik even of ik een schoolopdracht van de zoon van mijn vriendin las, die dagelijks actief is op Tribal Wars. Het blijkt echter om een nieuwe stroming in managementland te gaan. Als het gaat om teamrollen dan had je eerst de Belbinrollen (bedrijfsman, groepswerker, voorzitter, brononderzoeker, plant, monitor en zorgdragaer), toen volgde er een omwenteling waarbij de kleuren hun intrede deden (de hoeden van de Bono en de kleurentypes van Caluwé) en nu is er een karaktertypering waarbij ik een associatie krijg met de taal van Harry Potter en Tribal Wars.
Leuk om de ontwikkeling van de mensheid en de managementtools te volgen aan de hand van het taalgebruik en de gebruikte metaforen.
Natuurlijk kon ik als zoeker niet nalaten om mezelf in deze nieuwe indeling te plaatsen; ik ben er nog niet helemaal uit. Ik herken mezelf zowel in de Tovenaar als de Soevereinen. Ik ben benieuwd hoe jij in deze naar jezelf kijkt.

Geen opmerkingen: