14-01-2010

De blauwe vogel


Vanavond viel mijn oog op een boek in mijn boekenkast, dat ik al jaren heb, maar nog nooit gelezen heb. Het gaat over het boek "Kokologie" - Het spel van zelfkennis van Nagao en Saito.

Kokologie komt voort uit het Japans en gaat over psychologische spelletjes die erop gericht zijn de emotionele en gedragsmatige trekjes van de spelers aan het licht te brengen.

De bladzijde viel op het hoofdstuk "De blauwe vogel". Deze vraag, dit verhaal, dit spel trok mijn aandacht. Ik citeer:

Op een dag vliegt er opeens een blauwe vogel door het raam je kamer binnen. Hij kan er niet meer uit. Je voelt je op de een of andere manier tot die verdwaalde vogel aangetrokken en besluit hem te houden, maar tot je stomme verbazing is hij de volgende dag niet blauw meer, maar geel. Die hoogst bijzonder vogel blijft 's nachts van kleur verschieten - de ochtend van de derde dag is hij knalrood, en op de vierde ochtend is hij pikzwart. Welke kleur heeft hij als je vijfde ochtend wakkker wordt?

1. Hij verandert niet meer van kleur, hij blijft zwart
2. Hij neemt zijn oorspronkelijke blauwe kleur weer aan
3. Hij wordt wit
4. Hij wordt goudkleurig

Terwijl je deze tekst leest, onderzoek wat er met je gevoelens gebeurt gaandeweg de tijd, welke interpretatie zou je hier zelf aan mee willen geven. Ook is het leuk om hier met anderen over van gedachten te wisselen. Wil je meer weten wat de "psychologen" in dit boek te vertellen hebben over antwoord 1, 2 3, 4 laat het me dan weten.

2 opmerkingen:

Roosnans zei

grinnik, je maakt me nieuwsgierig. Ik denk dat hij wit wordt....
Vertel vertel...

grtz!

Unknown zei

Die van mij is goud....