05-11-2008

Geboorterecht


Vorige week had ik met iemand een gesprek over voorbij komen aan defensiemechanismen. Aan de aspecten, die ik als hobbels en afweer definieerde, koppelde zij de term geboorterecht. Dit bood mij een heel ander perspectief en daarom houdt dit woord me al dagen bezig. Wat is dat eigenlijk precies, geboorterecht?
Ik kon een aantal dingen verzinnen:
- het recht om te ademen
- het recht om een plek in te nemen
- het recht om in vrijheid te vinden, willen en handelen.
Terwijl ik het schrijf, realiseer ik me dat de koppeling met de karakterstructuren (schizoïde, oraal, psychopatisch, masochistisch en rigide) weer in beeld komt. Is het ontstaan van karakterstructuren het gevolg van een soort schending van het geboorterecht door anderen of door onszelf?
Hoe komt het toch dat ondanks dat wij in een westerse maatschappij leven (misschien geldt dat ook wel voor Oosten) het hebben van geboorterechten vaak zo anders voelt. Minder vrij, minder autonoom, iets waar anderen en ook ikzelf iets van vinden en daardoor regelmatig belemmerend werkt. Een interessant gegeven waarvan ik voel dat het een bijdrage kan leveren op de weg naar vrijheid. Het kwartje moet nog wel wat dieper vallen. Een kwestie van tijd geloof ik en het meer lezen zal ook vast behulpzaam zijn. Zo vond ik op www.spirituelezoektocht.nl een tekst, die mij weer dichter bij bracht.
Tijd voor een wedergeboorte?!

1 opmerking:

Anoniem zei

Brengt ons bij de vraag wat het recht is of was van diegenen die niet geboren worden of zijn: het recht om terug te keren naar huis? Om daarna opnieuw op reis te gaan: zelfde touroperator, andere reisbestemming vanwege niet aangesloten bij Stichting garantiefonds?