01-04-2011

Boodschap van een koolmees

Het was 29 maart. Ik was bezig met de voorbereidingen voor een trainingsdag. Met mijn armen vol met een pan soep en een salade kwam ik het Bolwerk binnen. Via de deur die even open gestaan had terwijl ik aan het heen en weer lopen was, bleek er een koolmees naar binnen gevlogen. We schrokken duidelijk van elkaar. Al pratend probeerde ik het vogeltje gerust te stellen, wat helaas niet kon voorkomen dat hij een paar keer tegen het raam fladderde. Uiteindelijk ging hij met één pootje omgekeerd aan een steel van een bloem hangen om uit te rusten en bij te komen. Ik gaf hem aan dat hij alle tijd mocht nemen. Ik heb nog extra deuren en ramen opengezet zodat er meerdere vluchtwegen ontstonden en ben richting het huis gegaan. Een half uur later ging Jeannette richting Bolwerk en heeft het vogeltje begroet, waarop deze zijn eigen weg ging, hoog in de lucht.

Benieuwd naar de betekenis van de koolmees, raadpleegde ik "Als de dieren spreken konden" van Christiane Beerlandt. Ik citeer een paar zinnen. Koolmees is er om je op te vrolijken en het zonnige, zorgeloze en speelse element in je aan te spreken. Zij vertelt je hoe je kan loslaten en is gericht op mooie dingetjes maken, liedjes uitbrengen. Wanneer zij stilzit, voel je haar wijsheid, de kracht die uit haar lijfje, uit haar ogen straalt. Zegt de mees nog: "mens twijfel niet aan jezelf, aan je koninklijke waarde. Neem je ruimte breeduit in en geniet van het lauwe levenswater. Baad je in rust, maar bijt kordaat de appel door. Koester je in je eigen moederlijke warmte en voed je aan de oerbron en geef door aan anderen waar je kan. Schenk liefde aan jezelf, aan allen die het goede waardig beleven. Beschutting? Die vind je in jezelf.

Zou het een boodschap van mijn moeder geweest zijn? Zij vloog 16 jaar geleden, precies op deze dag, plotseling uit dit aardseleven.

11 opmerkingen:

Jeannette zei

16 jaar geleden, 3 dagen voor jouw moeder "het leven uitvloog", sloeg mijn dochter haar vleugels uit en landde op deze planeet. Fijn om dat vandaag met elkaar en met jou te vieren.

Anoniem zei

beste nienke!

Wat een mooi stukje over de koolmees.
Ik was aan het werk net en bij het raam zit er een koolmeesje op de grond en kijkt naar binnen of het mij zoekt. Ik werd er heel vrolijk van en het koolmeesje bleef een paar minuten zo in de buurt.
Ik dacht he laat ik eens kijken naar de betekenis ervan en toen kwam ik jou reactie tegen. Dankbaar! marije

kim zei

Pas mijn nieuwe praktijk omgevormd van klassieke therapeutische praktijk tot wat het nu is: een ontmoetingsplek voor diegenen die antwoorden zoeken binnen zichzelf. Zoals elk nieuw begin kan je opeens een geweldige weerstand krijgen bij één van je projecten..om nog eventjes een oud patroontje op te ruimen.. Bij mij is dat steeds agressie van anderen die ik niet dadelijk kan plaatsen..eventjes antwoord gevraagd aan mijn gids en ja hoor...had mijn grenzen niet goed bewaakt omwille van de aanwezige pijn in de ruimte..iets dat ik herkende uit de wereld van de sociale psychiatrie waarin ik jaren heb gewerkt..en als je met groepen werkt zegt mijn gids dien je je aan je plan te houden..je begeleidt daar een ander proces dan in je individueel werk..de week ervoor had ik veel koolmeesjes in de tuin gezien..hé.;wat komen jullie me vertellen.. Gewoonlijk komen ekster, merel en kraai op bezoek.. pas vandaag heb ik kunnen op zoeken en ik kom jouw uitleg tegen..prachtig gewoon en zo passend..dank je wel voor jou en de koolmeesjes! Nu even de vinken opzoeken die in mijn boom zitten en eekhoorntje zit nu wel heel dichtbij...in mijn eigen boom!! Heerlijk toch dat we zoveel helpers hebben..dankbaar voor deze bondgenoten.. In Licht en Liefde Kim

kitty Janssen zei

Dag Nienke,

Vannacht vloog bij ons een koolmees de slaapkamer in en net zoals bij jou sprak ik geruststellend tegen hem om ervoor te zorgen dat hij zich niet ergens tegen beschadigde.

Op zoek naar de symboliek achter het gebeuren, kwam ik jouw blog tegen.

Wat een verademing en hoop sprak hier voor ons uit.

Dank je wel!

Met hartelijke groet, Kitty

Anoniem zei

mooi het verhaal over Koolmeesje!
ik was ook op zoek naar betekenis, nu opeens komen er koolmeesjes roodborstjes en mussen in mn tuin, jaren van alles opgehangen en ze kwamen niet!
Tijd geleden was ik in een soort crisis opvang en daar vloog opeens een koolmees naar binnen ik (hoe rot ik me ook voelde) werd Rustig en koolmees ook en kon haar met mn blote handen pakken en naar buiten doen!!!!
Later zelfde verhaal met een roodborstje, nu weet ik dat dit echt bijzonder is en als ik er aan denk voel ik me onroerd en gelukkig!

JV zei

Enkele minuten geleden keek ik naar buiten en had opeens een hele invasie van koolmeesjes in mijn tuin. Het waren er zeker tien en ze vlogen alle kanten op. Het leek wel een circus; de een hing aan een takje van de wilde wingerd, een ander buitelde rond in de hazelaar, nog weer een ander zat op de rand van de vuurkorf en ze pikten wat besjes en oude bramen die ik altijd aan de struiken laat hangen voor de vogels en insecten. Het was zo'n intens prachtig gezicht dat spontaan de tranen over mijn wangen stroomden. Het voelde als een mooi teken van boven. Ik heb roerloos staan kijken tot ze allemaal weg waren. Wat een cadeau op deze donkere maar prachtige december ochtend!
De symboliek klopt zo met wat er op dit moment in mijn leven gaande is!
Thank you universe!

Anoniem zei

De afgelopen periode zit ik in een heftige periode, werk aan zelfontwikkeling en mediteer om weer verbinding met mijzelf te maken. Afgelopen maand,volgens mij een week voordat de klok verzet werd was het 3:00 in de nacht en ik werd wakker van een vrolijk zingende vogel. Ik dacht bijmezelf..hmmm w.s is het een uurtje of 6:00, echter toen ik op mijn wekker keek was het nog maar 3:00. Dat mooie zingen was van een koolmees en hij zij zong mij weer in slaap. Een paar dagen later tikte en fladderde er een koolmeesje tegen mijn raam. Mijn balkon deur stond open,dus die heb ik maar snel dicht gedaan..Na een paar keer fladderen ging ze weer op de rand zitten en vloog de wijde wereld in...Nog niet opmerkelijk voor mij en ook niet gelinkt aan het zingen in de nacht eigenlijk......3 dagen geleden had ik nogal last van spanning en ging mediteren. Verbinding maken met jezelf....Halverwege het moment werd ik afgeleid..enne ja hoor..weer het vogeltje..Hoe passend in de uitleg van Christiane Beerland..

Anoniem zei

En idd was nu even aan het googlen voor de uitleg en het valt als een puzzeltje in elkaar..

Unknown zei

Lieve Nienke, vandaag kwamen twee meesjes voor mijn keukenraam in de viburnum zitten. Net als jij nieuwsgierig naar de betekenis erachter, stuit ik op jouw site en deze tekst, al daterend van 2011 maar nog zo actueel. En, wonderlijk toeval: mijn geboortedag is 29 maart.

Unknown zei

Koolmees bezocht jou in crisisopvang. 2 'natuurtjes' die elkaar in crisis vinden en genezen. Dat geluksgevoel gaat nooit meer weg. Jij kunt altijd weer contact maken met dat gevoel.

Anoniem zei

Ik was aan het denken aan een traumatische ervaring uit het verleden. En ineens valt mijn oog op twee jonge koolmeesjes die op een muurtje in mijn tuin zitten.
Ik werd er heel blij van.