08-05-2013

Een dag zonder soep.....

.... is een dag niet geleefd. Dat is al sinds jaar en dag mijn motto. Toevalligerwijs liep ik in het boek Hoorn des Overvloeds (de symbolische betekenis van voedingswaren) van Christianne Beerlandt tegen de symboliek hiervan aan. Wat mij betreft een aansprekende en ook herkenbare tekst.

In grote lijnen gaat het er over dat soep ons maant om rustig de tijd te nemen. Waarom zou je je opwinden over futiliteiten. Kom tot jezelf en geniet van het leven. Vertrouw erop dat alles in orde komt. Soep helpt om in het NU te komen en in contact te zijn met het eigen wezen - niemand kan de concentratie van het IK verstoren. Soep straalt een zekere wijsheid uit. Hij begrijpt en wacht zijn tijd af.

Dit lezend geloof ik dat het goed is om zo achter de computer vandaan te gaan en tijd te nemen voor mijn dagelijkse soepje. Dit keer is het champigonssoep die uit "de restverwerking" voort is gekomen. Hiervan heb ik het recept al eerder op dit blog gepubliceerd. Er is echter nog een heerlijke toevalstreffer die ik nog niet gedeeld heb.

Ingredienten:
- witlof
- ui
- melk
- bouillonpoeder
- bloem
- boter
- water
- blauwe kaas (zoals Danish Blue)
- evt. nog wat groene kruiden zoals peterselie of kervel
- paprikapoeder
- chilipoeder
- peper
- zout
- witte wijn

Werkwijze:
Fruit de uien in ca. 40 gram boter. Voeg ca. 40 gram bloem toe. Verdun de soep met melk en water. Snij de witlof en kook die gaar in de soep. Breng op smaak met blauwe kaas, bouillonpoeder, paprikapoeder, chilipoeder, groene kruiden, witte wijn, peper en zout.

Eet smakelijk en geniet van het nu-moment met jezelf!


 

Geen opmerkingen: