19-07-2010

Bezige bijen


Vrienden van mij verruilde een aantal jaar geleden hun stadswoning voor een meer landelijke omgeving in Drenthe. Het is duidelijk dat zij hun hobbies aanpassen aan hun woonomgeving. Inmiddels loopt er een kleine dierentuin rond, wordt er gegeten van eigen land en tijdens het bezoek het afgelopen weken bleek daar een natuurlijke honingfabriek bij gekomen te zijn. En we vielen met ons neus in de boter, want de hardwerkende bijen hadden er voor gezorgd dat alle "voorraadkasten" vol met honing waren komen te zitten en dat het tijd werd om de honing te "slingeren". Het klinkt misschien alsof ik er verstand van heb, maar voor dit weekend had ik nog nooit van deze term gehoord. Het was boeiend om o.l.v. bijna volleerd imker M. het "productieproces" te aanschouwen en mijn steentje bij te dragen. 20 kilo goudgele, heerlijke zoete, stroperige honing was de opbrengst, afgevuld in de ternauwenood voldoende aanwezige potjes. En de bijen.....? Zo'n klein beestje, zo hard werken, zoveel voeding biedend voor anderen, een op de milimeter nauwkeurig proces. Respect! Wat mij betreft leven en laten leven, ook al doen die prikken soms nog zo'n pijn. En ik........? Ik moet helaas het leven als stadsmuts weer gaan hervatten, na heerlijke dagen in de provincie.

Geen opmerkingen: