01-07-2007

Welkom Nieuwsbrieflezers

Vandaag voelt het toch wel een beetje als een feestelijke dag. Weliswaar ben ik al 24 dagen met dit weblog bezig. Nu is het moment daar om deze pagina met het grote publiek te delen. Ik wil speciaal de nieuwsbrieflezers welkom heten, die de doorklik hebben weten te vinden. Bijna dagelijks schrijf ik iets over wijsheden, leuke voorvallen of inzichten. Daarnaast maak ik je attent op interessante websites,doe aankondigingen over komende activiteiten bij mij of anderen en publiceer oefeningen over energiemanagement of opstellingen. Voel je je uitgedaagd om er iets interactiefs van te maken, dan kun je een reactie plaatsen die voor iedereen leesbaar is. Ik geef de praatstok dan graag aan je door.
Wil je op de hoogte blijven van het nieuws op deze pagina dan kun je een abonnement nemen op de feed onder aan deze pagina. Aan de rechterzijde tref je het archief, waar je kunt kijken wat ik eerder deze periode geschreven heb.
Ik wil nog even terugkomen op de praatstok. Dit hulpmiddel wordt in indiaanse tradities gebruikt. Hij wordt doorgegeven tijdens vergaderingen, ceremonies of in het onderwijs. Degene die de praatstok in handen heeft, mag het woord voeren. Deze persoon heeft ook de antwoordveer in handen en geeft deze desgewenst door als hij wil dat iemand speciaal zijn vraag beantwoord. Zo is er ruimte voor iedereen, wordt er naar de ander geluisterd en is er respect voor de mening van anderen. Een mooi ritueel om elkaar op een respectvolle manier verhalen te vertellen, een basis die wat mij betreft ook voor dit weblog geldt.
Wil je zelf een eigen praatstok maken, dan kun je dat symbolisch doen door zelf een weblog te starten of een echte praatstok te maken. Bij het vervaardigen van de praatstok kun je diverse materialen gebruiken, denk aan takken van bomen, kralen, veren en huiden. De indianen dichten aan ieder materiaal en iedere kleur speciale kwaliteiten toe.
Een paar voorbeelden: berkenhout ondersteunt de waarheid, cederhoud is goed voor reiniging, de lijsterbes biedt bescherming en hout van vruchtbomen zorgt voor overvloed. Rode kralen staan voor vertrouwen, geel betekent liefde, blauw is goed voor intuitie, groen is de kleur van de wilskracht en roze draagt bij aan de creativiteit. Het hert zorgt voor zachtheid, het konijn helpt om goed te kunnen luisteren, het haar van een paard brengt doorzettingsvermogen en zorgt voor goede aarding.
Ik vind het altijd weer bijzonder om te lezen over dit soort tradities. Ik geloof er alleen al in dat het doen van rituelen en het gebruik van bijbehorende hulpmiddelen de communicatie verbeterd, zowel zakelijk als privé. Ik geef nu mijn praatstok graag aan jullie door en kijk uit naar jullie reacties.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Nienke,

Ik verwelkom je digitale 'praatstok' hierbij van harte. Way to go!

Arno Diepeveen

Anoniem zei

Nienke

Grappig, volgens mij wordt bloggen gewoon een nederlands werkwoord, en niet zoals nu in die commercial op tv een vies woord..

leuk je te lezen, ik heb ook sinds maand ofzo een blog. kijk maar eens op
www.netevenanders.typepad.com

heb je je al aangemeld bij ondernemerslog.nl?
dan lezen nog meer mensen je blog..

en ik schrijf ook over human design, ik ben een projector, wat ben jij?
en arno..die ken ik ook sinds paar weken ofzo, die gaat weer met Johanneke trouwen en die ken ik weer van biodanza. wat is de wetreld toch klein he, en dat met internet...

tot lees/hoors/ziens

ingeborg

Anoniem zei

over een weblog nog dit

ik heb gekozen het te laten maken door Karlijn van Basten Batenburg van Acanthis communicatie. zij verkoos typepad.com als goede provider en heeft mijn huisstijl erin kunnen weven. ik kies ook bewust voor een zakelijke omgeving waar ik voor betaal, net als met mijn internet aansluiting. en typepad heeft veel faciliteiten.

blogger ken ik verder niet, dus niets slechts daarover, slecht mijn aanbeveling van typepad (heb geen aandelen ofzo hoor..

gr ingeborg

Unknown zei

Hoi Lieve Nienke,

Leuk om te lezen dat je dus vaker gaat schrijven. Heel leuk, want het inspireert me altijd.
Ik heb al wat verhalen gelezen van je. Ik heb meteen de meditatie om je hart te renoveren opgeschreven om met de vakantie te gaan doen.
En deze dagelijkse voeding van je ga ik in alle gulzigheid tot me nemen.
Heel veel liefs, Marjolein

Anoniem zei

Hallo Nienke,

Bij het zoeken naar de veelzijdigheid van de praatstok, kwam ik door veelvuldig te 'klikken' op jouw website. De praatstok was mij eigenlijk al duidelijk, en het feit dat ik toch jouw website ben gaan doorpluizen (eigenlijk op zoek naar nog meer info over de praatstok) is voor mij het zoveelste bewijs dat toeval voor mij geen bestaansrecht heeft tenzij het als vanzelfsprekend kado vertaald wordt, want...ik ben zelf met coaching bezig maar zit al een tijdje strop daarin. Na een opleiding en een zoektocht, verdween mijn passie voor coaching een beetje, omdat ik het te eng begon te zien. En mede dankzij jouw veelzijdige website, weet en voel ik dat ik mijn manier van coachen zelf mag invullen en dat ik dit opnieuw zo breed kan zien als bij de aanvang van het ontdekken van deze passie. DANK JE WEL voor je autenthiciteit die ik voel bij jouw website.
Veel succes & way to go!

Unknown zei

anoniem = Eva Daisomont
eva.daisomont@gmail.com

Aangenaam ! :-)