11-07-2007

De één zijn brood..........de ander zijn......

Het huidige weer in Nederland brengt voor de één grote successen met zich mee, voor de ander leidt het vooral tot verlies. Zo las ik een artikel over de website www.buienradar.nl, waarin de oprichter Edwin Rijkaart schetst dat hij staat te juichen als het maanden pijpenstelen regent en dan kan hij nu zijn lol op. Zijn inkomsten haalt hij uit de adverteerders, de diensten zijn gratis. Dat in tegenstelling tot de traditionele weerbedrijven, zoals het KNMI, Meteoconsult en Weathernews die voor hun radarbeelden grof geld vragen. Zij kunnen op dit moment hun jalouzie niet echt onder stoelen of banken steken.
Elders schreeuwde een krantenkop dat de reisbureau's het enorm druk hebben om alle last-minute boekingen verwerkt te krijgen, omdat Nederland weer massaal naar zonnige oorden vlucht.
Het is natuurlijk wachten op de berichten, dat de Nederlands Horeca, de Watersport, de Campingbazen en huizenverhuurders bij de overheid aankloppen, vanwege economische problemen.
Trek ik dat soort dingen door naar mijn eigen branche, dan is het natuurlijk de kunst om met het juiste product, op de juiste tijd op de juiste plek te zijn. Kun je dat vooraf incalculeren? Volgens mij is net zo wisselvallig en onvoorspelbaar als het weer. Is het dan toeval? Daar geloof ik eigenlijk niet in.
In de Intermediair die gister op de mat lag, stond een heel stuk over The Secret - The law of attraction. Een denkwijze die pretendeert dat het leven maakbaar is. In het artikel werd het betiteld als een hype van een zelfhulpmiddel, dat past bij de individualisering van Nederland.
Het basisconcept spreekt mij wel aan, zeker als het gaat om verantwoordelijkheid nemen voor het eigen leven, maar de uitwerking is wat mij betreft te Amerikaans. Het geheel wordt te ver doorgetrokken.
Alles bij elkaar opgeteld, waar kun je nu echt op vertrouwen? Voor mij staat mijn intuïtie op nummer 1. En als het lukt om dat hoofd uit te schakelen, dan kom ik daarmee eigenlijk altijd wel daar waar ik wezen moet.

Geen opmerkingen: