05-07-2007

Intuitieve Waarneming


In mijn coachpraktijk werk ik veel met intuitieve waarneming. Enerzijds voor mezelf in de voorbereiding anderszijds met klanten om ook hun innerlijke waarnemingen aan te scherpen.
Voorafgaande aan de coaching sluit ik altijd even mijn ogen en vraag ik om een innerlijk beeld over de coaching. Er komt dan een soort film aan me voorbij, die informatie geeft over de kwaliteit van het gesprek, de inhoud van de coaching of de gemoedstoestand van de cliënt. Dat helpt me om tijdens de sessie een houvast te hebben en/of zelfs al de juiste materialen klaar te leggen. Ook ondersteunt het me in het doen van de juiste interventies. Door op een diepere laag in te tunen, weet je vaak waar het werkelijk over gaat ook al doet het gesprek anders vermoeden. Zo kun je sneller de vinger op de zere plek leggen.
Vandaag werkte ik me klant die zelf veel doet met familieopstellingen. Zij wil haar intuitieve waarneming meer gaan inzetten bij de begeleiding van de opstellingen. Mijn ervaring bij dit soort casuistiek is, dat het de meeste mensen niet veel moeite kost om intuitief een juist beeld, gevoel of geluid op te roepen. De grote uitdaging ligt in het vertrouwen op de waarneming. Er bekruipt dan al snel een gevoel van wie ben ik dat ik kan waarnemen, ben ik niet aan het oordelen of iemand in een vakje aan het plaatsen. Een gevoel van nederigheid is hierin zeker op zijn plaats, maar dicht jezelf niet te weinig kwaliteiten toe.
Het effectief kunnen inzetten van intuitieve waarneming is een kwestie van het leren van de basisprincipes, het eigen maken van de manieren waarop je jezelf kunt ondersteunen, het verruimen en oprekken van je bewustzijn. Daarnaast is het vooral veel doen en steeds weer evalueren door je waarneming te vergelijken met datgene wat er in de dagelijkse praktijk zichtbaar, hoorbaar of voelbaar is.
Ook behoefte om jouw intuitieve waarneming verder te ontwikkelen? Ik ondersteun je graag in dit proces. Voor de verschillende mogelijkheden verwijs ik naar de website van Coach-Inn.

Geen opmerkingen: