10-07-2007

Naar bedrijfsvoering met een ziel

In de Volkskrant van vandaag stond een artikel over het Nederlandse bedrijfsleven, dat te weinig vernieuwend is zowel op het gebied van organisatie- en productontwikkeling maar ook met het opstarten van nieuwe innovatieve bedrijfsactiviteiten.
Mijn eerste reactie is, dat de oorzaak gezocht moet worden in de toch vaak eendimensionale manier van denken van ondernemers. Veelal is die gericht op materie, omzet en cashflow. Voor mij één van de redenen waarom ik besloten heb om voor mijzelf te beginnen. Ik heb daar enerzijds mee bereikt dat ik mijn veelzijdigheid in mijn ondernemerschap kwijt kan en me op bepaalde vlakken niet hoef in te houden. Anderszijds stel ik mij ook ten doel om vanuit een coachende rol mensen te inspireren om al hun kwaliteiten, passies en mogelijkheden te benutten en daarmee het bedrijfsleven gezonder te maken. Volgens mij kan er al snel een win-win situatie ontstaan waarbij het door de Volkskrant geschetste probleem opgelost kan worden.
In het systemisch denken is een van de voorwaarden, nodig om een gezond systeem te creëeren, de balans van geven en nemen. Helaas wordt dit dikwijls vertaald in salarissen. In mijn beleving gaat het maar ten dele over inkomen, meestal staat de behoefte om persoonlijk te ontwikkelen, geïnspireerd te worden en te kunnen groeien op een prominentere positie. Als een werknemer vanuit samenwerking en toch in vrijheid, vanuit alle beschikbare potentie kan werken, dan volgt de innovatie vanzelf.
Paul Chauvigny de Blot, hoogleraar Business spiritualiteit aan de Nijenrode Business Universiteit zegt hier in de laatste Happinez het volgende over: "hij gelooft er in dat het bedrijfsleven menselijker kan worden en dat spiritualiteit daarbij belangrijk is. Het gaat niet over winst maken, maar het draait om het welzijn van de mensen. In bedrijfsvoering heb je het niveau van doen, waar deskundigheid belangrijk is en het niveau van zijn, waar het om bezieling en idealen gaat. Als niet aan beiden niveau's voldaan wordt, dan raakt de mens opgebrand. Hij stelt dat 10% van de bedrijven failliet gaat aan deskundigheid, 30 % door gebrek aan samenwerking en 60 % door gebrek aan visie en bezieling".
Richard Barrett schreef hierover een interessant boek: naar bedrijfsvoering met een ziel, ISBN 90-748-9920-x
Ondernemer, manager of leidinggevende, ik daag je uit tot een meerdimensionale aanpak! Heb het lef en verbaas je over het resultaat.

Geen opmerkingen: