27-07-2007

De Lotusbloem als symbool voor vernieuwing en groei




Als de lotusbloem in de vijver in mijn tuin zich weer opent, dan ervaar ik dat altijd als een bijzonder moment. Het geeft mij een gevoel van vernieuwing, het toegang krijgen tot iets wat ik nog niet ken, nieuwsgierig naar hoe het er van binnen uitziet. Deze week kon ik de ontwikkeling op de voet volgen. Zichtbaar veranderde de lotus van een dichte knop naar een open bloem. Een mooie start van een weekje rust. Even niet werken, niet schrijven, veel in de natuur en nieuwe energie opdoen. Ter inspiratie voor deze week zocht ik op www.kunstbus.nl de boodschap die de lotusbloem met zich meedraagt:

De Egyptische lotusbloem
De lotus werd beschouwd als symbool voor de eeuwige kringloop van de zon en de regeneratie in het algemeen. Deze metafoor ontstond toen men bemerkte dat de bloem van de lotus, een soort waterlelie, zich 's avonds sloot en onder water verdween om 's morgens terug open te bloeien. De lotusbloem is daarom voor de Egyptenaren een symbool voor eeuwige vernieuwing.

De Indiase Lotusbloem,
De kosmische lotus van India symboliseert de toegang naar het universum; het blad van de lotus is symbool van de vruchtbaarheid, de bloem is symbool van de moederschoot.

Een mooie voedingsbron om de komende week van te genieten!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

weet u ook hoe je er een stek van kan pakken?vr.gr. bep scheffer

Unknown zei

Beste Bep,

Ik heb geen idee.

Hartelijke groet,
Nienke