03-11-2008

Een creatief transformatieproces


Tekenen en schilderen is voor mij een goede ingang om veranderprocessen in gang te zetten. Ik zal nooit vergeten, toen een coach mij 13 jaar geleden een creatieve huiswerkopdracht mee gaf. Ik voelde weerstand en mijn eerste reactie was: "ik kan helemaal niet tekenen". Sindsdien schilder ik heel regelmatig. Als er door de drukte een tijdje niets van komt, dan kan ik het echt missen en voel dat mijn systeem zich vast gezet heeft.
Tijdens mijn readingopleiding kregen wij van de docent Margriet van Bentem een leuke, maar ook intensieve opdracht om met tekenen en schilderen een transformatie te ondersteunen. Deze oefening heb ik inmiddels meerdere keren gedaan, zo ook de afgelopen week en als ik terugkijk dan heeft het doen van deze oefening steeds belangrijke keerpunten in mijn leven te weeg gebracht. Ik ben benieuwd naar de resultaten van de laatste sessie. Er is van alles in beweging, maar het proces is nog zo in volle gang dat ik nog geen idee heb waar het eindigt....

Ben je ook toe aan transformatie dan is de opdracht misschien ook wat voor jou.
- bepaal een thema waar je verandering in wilt brengen
- zorg dat je 8 dagen achter elkaar te tijd hebt om de oefening te doen
- kies een muziekstuk uit dat je afschuwelijk vindt
- kies één of meerdere muziekstukken uit die je mooi vindt
- je maakt op dag 1 nadat je je afgestemd hebt op het thema eerst een tekening of schildering terwijl je luistert naar de lelijke muziek. Daarna maak je een nieuwe tekening met de mooie muziek op de achtergrond. Maak na het tekenene en schilderen eventueel nog wat aantekeningen voor je zelf over datgene wat je ervaren hebt
- dit herhaal je nog 6 dagen waarbij de lelijke muziek steeds hetzelfde is en je de mooie muziek per dag mag variëren
- op de 8ste dag maak je alleen een tekening op mooie muziek
- na de laatste tekening leg je alle tekeningen op datumvolgorde in een rij (links de "lelijke" en rechts de "mooie") en onderzoekt voor jezelf (eventueel met anderen) het proces dat je doorlopen hebt.

Ik wens je mooie (schilder)bewegingen toe.

Geen opmerkingen: