04-06-2009

Oude ballast overboord gooien


Vijf jaar geleden kocht ik in Idar Oberstein, een plaatsje gelegen aan de Duitse Edelsteinstrasse, een fontein van bergkristal met daarop een bol van amethist. Als het geheel helemaal in evenwicht is dan zorgt het water ervoor dat de bol rond draait. Eens in de zoveel tijd moet het water ververst worden. Op zich al een hele toer, maar zeker om daarna de juiste balans weer te vinden. Al bij de koop kreeg ik er een plexiglasplaatje bij om het bergkristal te ondersteunen. Gaande weg kost het steeds meer moeite om de boel draaiende te houden, een steentje hier, een plaatje daar. Zo ook vandaag. En het wilde maar niet lukken. Nadat ik alle standen geprobeerd had met vele ondersteunende hulpmiddelen, gaf ik na een half uur klooien bijna de hoop op. In de moed der wanhoop haalde ik alle stellages, steunmaterialen en stenen onder het bergkristal weg en wat schetste mijn verbazing: vrolijk draaide de amethistbol in het rond.
Is dat eigenlijk in het leven ook niet zo: gooi alle onderweg eerder opgenomen en inmiddels onnodige ballast weg en kijk dan wat er over is. Het is soms even wennen en het voelt wat naakt, maar als je eerlijk bent.........uiteindelijk wel zo eenvoudig, lichtvoetig en authentiek.

Geen opmerkingen: